Verslas keliasi į skaitmeninę erdvę. Skaičiuojama, kad vien e. prekybos rinkos dydis šiemet sieks 41 triljonų dolerių. Augimo trajektorija tęsis ir toliau – dešimtmečio pabaigoje šis skaičius sieks 47,7 trilijonus. Tačiau skaitmeninių technologijų įtaka verslui vien tuo neapsiriboja. Įvairūs produktyvumo ir darbo procesų valdymo įrankiai, programinės įrangos kaip paslaugos (SaaS) sprendimai ir daugybė kitų produktų verslą transformavo amžiams. Į skaitmeninę erdvę aktyviai persikelia ir rinkodara. Jos subtilybių išmanymas gali tapti lemiama skirtimi tarp sėkmės ir pralaimėjimo, tad nenuostabu, kad ir skaitmeninės rinkodaros specialistų poreikis pastaraisiais metais tik auga.
Skaitmeninės rinkodaros galimybės
Lyginant su tradicine, skaitmeninė rinkodara turi gausybę unikalių įrankių, leidžiančių jai labai efektyviai išnaudoti skaitmeninės erdvės teikiamas galimybes. Skaičiuojama, kad 2024 m. skaitmeninės rinkodaros rinkos dydis sieks apie 740 mlrd. dolerių, o iki dešimtmečio pabaigos bus peržengta ir trilijono riba, mat kasmetinis jos augimas viršija 10 proc.
Tokį augimo mastelį paaiškinti nesunku. Pinigai seka paskui auditoriją. Internetu šiuo metu reguliariai naudojasi du trečdaliai žmonijos. Daugiau nei pustrečio milijardo iš jų reguliariai perka e. parduotuvėse. Ir šie skaičiai tik auga. Taigi, nieko nuostabaus, kad ir patys verslai vis aktyviau investuoja į skaitmeninę rinkodarą. Ir tai daro ne tik didžiulės korporacijos su milžiniškais resursais, bet ir smulkusis ir vidutinis verslas. Statistika rodo, kad skaitmeninei rinkodarai biudžetą turi apie 60 proc. iš jų. Galima netgi konstatuoti, kad išlikti konkurencingu visiškai neinvestuojant į internetinį turinį šiandien jau tampa praktiškai nebeįmanoma.
Kaip teigia rinkodaros konsultantė Greta Stasiulevičienė, „ateityje numatoma, kad skaitmeninėje rinkodaroje atsiras dar daugiau dirbtinio intelekto sprendimų ir automatizacijos galimybių. Tai leistų rinkodaros specialistams dar efektyviau ir greičiau pasiekti rezultatus, sumažinant pasikartojančių užduočių kiekį.“
Skaitmeninės rinkodaros privalumai
Skaitmeninės rinkodaros išpopuliarėjimas didele dalimi nulemtas ir unikalių jos pranašumų. Tinkamai naudojamos jos priemonės leidžia verslams veikti gerokai efektyviau ir ekonomiškiau, pasiekti vartotojus ten, kur nori, kada nori, o taip pat kontroliuoti visus jų pirkimo kelionės aspektus.
Pradėkime nuo to, kad skaitmeninė rinkodara yra gerokai pigesnė nei tradicinės jos formos. Tūkstantines auditorijas pasiekti įmanoma į reklamą investuojant vos keliolika ar keliasdešimt eurų. Dar daugiau, perkandus paieškos variklių optimizacijos (SEO) subtilybes, tai galima padaryti įmanoma ir praktiškai nemokamai. Tai visai kitas veikimo principas nei tradicinėje reklamoje, kur pasiekiamumas tiesiogiai priklauso nuo verslo turimų resursų.
Dar vienas svarbus privalumas – galimybė pasiekti labai konkrečias tikslines auditorijas. Jeigu tradicinė reklama transliuojama iš esmės aklai, tai internete (ypač socialiniuose tinkluose) atsiranda galimybė nesunkiai segmentuoti adresatus, žinutę skleidžiant tik tiems, kam reikia. Be to, skaitmeninė rinkodara daug labiau primena dialogą. Internete turime įrankius, leidžiančius labai detaliai analizuoti vartotojų elgesį ir pagal tai koreguoti savo veiksmus bei siekti konversijų optimizavimo (CRO) bei maksimaliai mažų išlaidų už vieną paspaudimą (PPC). „ Skaitmeninės rinkodaros sritis yra be galo dinamiška, joje visuomet gausu tiek technologinių inovacijų, tiek rinkos naujienų. Šie faktoriai leidžia jaunam specialistui nuolatos tobulėti ir užtikrina, jog jo darbas nebus nuobodus”– pastebi vyr. rinkodaros specialistė Kotryna Abaravičiūtė.
Dirbtinis intelektas ir jo įtaka skaitmeninei rinkodarai
Skaitmeninė rinkodara evoliucionuoja kartu su technologijomis. Moderniausi sprendimai čia diegiami sparčiai ir operatyviai. Labai dažnai mažesni žaidėjai pasiekia puikių rezultatų būtent ryždamiesi drąsesniems eksperimentams. Nieko nenustebins faktas, kad technologija, su kuria eksperimentuojama daugiausiai, šiuo metu yra dirbtinis intelektas. „Dirbtinis intelektas gali ženkliai palengvinti skaitmeninės rinkodaros planavimą, duomenų analizę bei padėti tiksliau suprasti vartotojų elgseną,“ aiškina G. Stasiulevičienė. Taip pat K. Abaravičiūtė priduria, kad DI įrankiai leis pasiekti ir naujų aukštumų vartotojų elgsenos analizėje bei personalizuotų kampanijų kūrime.
Pavyzdžiui, mašininis mokymasis padeda dar efektyviau apdoroti ir analizuoti duomenis, t.y., dar geriau suprasti ir prognozuoti vartotojų elgseną, identifikuoti butelio kaklelius savo procesuose. Didžiosios socialinių tinklų platformos šią technologiją jau naudoja tam, kad skaidytų auditoriją į atskirus segmentus pagal elgesį, prioritetus, demografiją, gyvenamąją vietą bei elgesio istoriją.
Aktyviai naudojamas ir vadinamasis generative AI. Kitaip tariant dirbtinio intelekto įrankiai kuriantys tekstus. Jie jau geba palaikyti daugiau mažiau produktyvų pokalbį su klientais ir spręsti nesudėtingas problemas. Generative AI naudojamas ir kuriant naujienlaiškius. Sistema gali pagelbėti juos papildomai personalizuojant.
Kodėl skaitmeninė rinkodara yra patraukli karjeros kryptis
Skaitmeninės rinkodaros apimtys tik auga ir joks dirbtinis intelektas dar tikrai čia negali atstoti žmogiškojo talento. Skaičiuojama, kad visame pasaulyje šioje srityje yra 860 tūkst. laisvų darbo vietų. Labiausiai trūksta žmonių, kurie galėtų rūpintis socialinių tinklų strategija ir analize, prižiūrėtų turinio projektus, tobulintų SEO. „Skaitmeninės rinkodaros specialistų poreikis yra milžiniškas. Tai sparčiai auganti ir besivystanti sritis, siūlanti daug galimybių ir įvairių karjeros krypčių. Išmokus pagrindus, specialistai gali gilintis ir specializuotis tam tikrose nišose, pasirinkdami būtent tai, kas juos labiausiai domina. Kadangi marketingo visuomet reikės verslams, skaitmeninės rinkodaros žinios užtikrina ilgalaikę karjerą,” – teigia Greta Stasiulevičienė.
Darbas skaitmeninėje rinkodaroje turi daugybę privalumų. Visų pirma, jis turi daugybę tarptautinio potencialo – skaičių ar dizaino kalbos yra universalios, o gebant gerai rašyti angliškai dirbti galima praktiškai visose rinkose. Be to, ši sritis siūlo ir labai daug lankstumo. Statistika rodo, kad daugiau nei pusė verslų tokius specialistus samdo kaip freelancer’ius. Taigi, jeigu tik turite pakankamai kompetencijų, galite dirbti kur norite, kaip norite ir kada norite.
Dėti pirmuosius žingsnius skaitmeninėje rinkodaroje dabar kaip niekada paprasta. Tereikia pradėti išsamius 174 valandų mokymus ir pradėti kaupti bei gilinti savo žinias apie SEO, CRO, mobiliąją ir el. pašto rinkodarą, bei kitas šios srities subtilybes.